Liten däckskola.
Nu börjar det bli hög tid att tänka på vilka däck som sitter på bilen. Vi börjar med vad lagen säger.
Mellan 1 december och 31 mars måste du använda vinterdäck om det råder vinterväglag. Det är tillåtet att köra med dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april, det är alltså förbjudet att köra med dubbdäck vid annan tid tex midsommarafton om det inte är vinterväglag eller förväntas bli vinterväglag.
Nya sommardäck har ett mönsterdjup på 7-8 mm, nya vinterdäck brukar ha mellan 9-10 mm i mönsterdjup när de är nya.
Kör du i sommarväglag så är minsta tillåtna mönsterdjup 1,6 mm oavsett om du kör med vinterdäck eller sommardäck. Mellan den 1 december och 31 mars och om det är vinterväglag så måste däcken förutom att vara godkända vinterdäck även ha ett mönsterdjup på 3 mm.
Tänk på att även om det är godkänt med 1,6 mm i mönsterdjup så bör däcken vara på minst 3 mm för att ge en bra friktion vid fuktigt väglag.
Du får aldrig blanda däckstyper på bilen, har man dubbdäck bak så måste man ha dubbdäck fram och vice versa.
För släpvagn gäller också vinterdäckskraven med samma tider. Även här gäller att du inte får blanda däckstyper på släpvagnens axlar. Dessutom måste släpvagnen ha dubbdäck om dragbilen har det. Däremot får du dra ett släp med dubbade eller odubbade däck om du har en dragbil med odubbade vinterdäck.
Skulle man ge sig ut i trafiken i full snöstorm den 20 november så bryter man inte mot däcklagen, men man riskerar inte bara sitt och andras liv, ställer man till med en olycka pga. sommardäck så kan det bli tal om vårdslöshet i trafik.
Vad skall man då välja?
Däck som är märkta M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow är framtagna för vinterkörning med bilar upp till 3 500 kg totalvikt. Är du osäker vad du skall köpa eller om det sitter däck på bilen som du är tveksam om, så har STRO (Scandinavian tire and rim org) har tagit fram listor för vilka M+S däck som är godkänd för svenska vintervägar.
Förenklat kan man säga att det finns 3 typer av Vinterdäck.
- Dubbdäck
Dubbdäck har ett grovt mönster och är försedd med metallpiggar som ger ett extra bra grepp vid blixthalka och isväglag. Nackdelen är att de har en längre bromssträcka på torra asfaltsvägar samt att de ger större slitage på vägarna. Det råder också dubbdäcksförbud i många länder på kontinenten och på vissa gator i Sverige tex på Friggagatan i Göteborg och på Hornsgatan i Stockholm.
- Dubbfria däck för nordiska förhållanden
Dessa så kallade friktionsdäck för nordiska förhållande har fler sicksack formade spår och en mjukare gummiblandning än motsvarande vinterdäck för mellaneuropeiska förhållanden. Dessa däck ger något sämre grepp på is jämfört med dubbdäck men går i gengäld tystare och sliter inte så hårt på vägarna.
- Dubbfria däck för mellaneuropeiska förhållanden
Dessa däck ger stabila köregenskaper på vintervägar som är våta eller torra men de ger ett sämre väggrepp när temperaturen kommer under 5 grader eller om det finns snö eller is på vägen.
Har du en elbil så gäller det att kolla så att vinterdäcken är godkända för elbilens högre vikt annars spelar det ingen roll om du föredrar dubbdäck eller friktionsdäck.