Kunskapsbrist om olyckor med elfordon

Ökat antal elfordon i trafiken innebär nya risker för räddningspersonal, exempelvis hur man undviker elchocker vid en olycka. Kunskapsnivån hos räddningstjänst och kommuner är dock låg.

Forskare från VTI har gjort djupintervjuer med räddningstjänsten och tjänstemän i tre kommuner i Sverige angående säkerhet vid olyckor med elfordon.
- Resultaten visar att räddningspersonalen har liten erfarenhet när det gäller olyckor med elfordon och att de lär sig efter hand som de stöter på problemen, säger Christina Stave, forskare på VTI.
Riskerna är inte klarlagda och det behövs mer kunskap om hur man ska identifiera ett fordon som drivs helt eller delvis av el. Det behövs också lättillgänglig kunskap om hur man kopplar bort elen i olika typer av fordon vid en olycka utan att riskera säkerheten, oavsett om fordonet brinner, har hamnat i vatten eller krockat.
- För att kunna utföra säkra räddningsoperationer med elfordon är det av största vikt att information om nya fordon och fordonstyper finns tillgänglig för räddningstjänsten, säger Christina Stave.
Nivån av kunskap varierade mellan de olika räddningskårerna. De svarande var oklara över vem som har ansvaret för att sprida information om hur man handhar elfordon på ett säkert sätt.
Räddningstjänsten skulle behöva mer resurser för utbildning och träning för att hålla sig à jour med den tekniska utvecklingen och för att kunna vara proaktiva. Forskarna rekommenderar att man på olika nivåer i samhället samarbetar för att ta ansvar för att introduktionen av elfordon blir säker och att säkerhetsinformation samlas in och sprids på ett systematiskt vis.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera