Hållbarhets- och CSRD rapportering för bilar
Se kortfilmen om hur rapporteringen går till.
Krockkudden minskar risken för dödsfall och allvarliga skador vid krock. Det är den effektivaste säkerhetsutrustningen som finns, näst bilbältet. Det finns inget lagkrav på att bilar ska ha krockkudde, men så gott som alla nya bilar har krockkudde som standard, åtminstone på förarplatsen. På nya bilar är frågan alltså inte om det finns krockkudde - utan hur många. Vid en krock fylls i stort sett hela kupén med uppblåsbara kuddar, som skyddar passagerarna från hårda kollisioner med tak, stolpar, rutor, säten och instrumentbräda. Även i mindre exklusiva bilar är det idag vanligt med sidokrockkuddar i framsätena, och framöver är det mycket möjligt att alla bilar kommer att utrustas med fullt krockkuddsmöblemang. Den viktigaste krockkudden är och förblir den som sitter på förarplatsen. Om en krockkudde sitter på passagerarplatsen måste det enligt lag finnas en varningsdekal, så att ingen av misstag sätter en barnstol på den platsen. Barnstol och krockkudde på samma plats är en mycket farlig kombination, som aldrig får förekomma. Risken är att krockkudden slår loss barnstolen eller rammar barnet vid en krock. Även för barn utan barnstol och obältade passagerare kan krockkudden innebära en risk. Genom olika sensorer känner "intelligenta" krockkuddar dels av om det sitter ett barn eller en barnstol på platsen, dels påverkas de av hur kraftig krocken är. Vid en kraftig kollision utlöses den intelligenta krockkudden med full kraft. Om krocken är mindre våldsam, eller om det sitter ett barn på platsen, löser kudden bara ut till hälften, och om platsen är försedd med barnstol reagerar kudden inte alls. Näst krockkuddar i framsätena är det sidokrockkuddarna som ger störst förbättring av säkerheten.
Tillbaka