Krönika av Ronny Svensson ”Handelsbanken m.fl. är inte kreditvärdiga hos Tesla”    

Handelsbanken är i gott sällskap tillsammans med SE Banken, Danske Bank, Wasakredit och många andra finansinstitut, för nu kräver Tesla förskottsbetalning av dessa innan leverans av nya bilar. Dessutom sker all kommunikation via den anställde/föraren och hens konto på Tesla. För företaget som är den juridiska beställaren och leasar Teslan, ställer det till stora problem. Då Tesla ”pausar” (enligt Teslas uttryck) leveransen med två villkor ”betala innan leveransen eller byt finansbolag”, och då till ett leasingbolag som är partner till Tesla. Detta påtalas tydligt i kommunikation med den anställde på företaget som skall köra bilen. 

    

Detta händer om inte pengarna är förskottsbetalad på Teslas konto  

   Leasetagaren, eller rättare sagt, den anställde på bolaget som är kund, får ett mejl med ett klargörande att pengarna skall vara på Teslas konto annars blir det ingen leverans, och är pengarna inte på kontot senast ett visst datum så kommer den beställda bilen att levereras till en annan kund och ett meddelande om nytt sista datum då en ny bil skall vara betald.   

Om detta inte sker kommer bilen/beställningen att annulleras, och eventuella bokningsavgifter/ depositioner att betalas tillbaka. 

Alternativet är att byta till en av Tesla rekommenderad finansiering som är ett leasingbolag som är partner till Tesla. 

Det är inte så här praxis och avtal är utformade på fleetmarknaden i Sverige. Detta skapar mycket frustration hos företag med större vagnparker och mångåriga samarbeten med sina finansbolag. 

För att klargöra ståndpunkterna så gjorde jag en undersökning med alternativen nedan:  

Tesla förändrar marknaden igen - inför kontantbetalning innan leverans - det fixar inte finansbolag som inte är partner till Tesla.    

Svar :   

Byter finansiering till Teslas finanspartner         9%    

Vi avstår att köpa Tesla                                           62%    

Det är finansbolagets problem                               29%    

Vi köper kontant vid problem                                0%    

     

Finansbolagens problem med att betala i förskott 

    När du leasar en bil så ställer bilföretaget på bilen vid upphämtningstillfället, med leasingspärr så att bilen inte kan säljas till någon annan utan leasingbolagets medgivande. Bilföretaget fakturerar sedan leasingbolaget efter de avtal som är framförhandlade mellan Bilföretaget och leasingbolaget. Leasingbolagen lånar ut pengarna med bilen som säkerhet och sätter sin risk premie efter detta (räntan). Skulle man inte ha säkerheten kvar i detta fall bilen, så blir det ett in-blanco lån till dess bilen fått sin leasingspärr. Det jag tror kommer bli problem, är att leasingbolagen inte kan betala ut pengarna till bilföretaget innan säkerheten är klar och bilföretaget vill inte registrera bilen innan de fått pengarna.  Ett moment 22. 

Det borde vara en självklarhet att Tesla kommunicerar med företaget, som beställer bilen och inte som nu, meddelar en anställd förare att det är problem med leveransen pga. Finansieringen, då det är Tesla som har ställt till den ”pausade” leveransen till föraren. om att bilen är klar för leverans innan pengarna finns på Teslas konto, för om så blir fallet är det inte bra för någon part!    

    

Varför sker detta nu? Det vet bara beslutsfattarna på Tesla så klart men i ett frågeformulär så kan svarsalternativen vara så här:

  

1 Tesla vill ha betalt i flera led och får kickback från ”partners”    

X Tesla har växtvärk och behöver få ordning på den egna administrationen    

2 Tesla måste förbättra den egna likviditeten    

    Obs ! Det är ok att hel gardera.    

        

Vid pennan.  

Ronny Svensson Ynnor AB