”Kräv tillbaka miljöbilssubventioner från biltillverkarna”

Miljökonsult Magnus Nilsson, med ett förflutet i bland annat Naturskyddsföreningen och Gröna Bilister, är kritisk både till den tyska regeringens agerande vid förra veckans dieselmöte och till att den svenska regeringen inte gör något alls.

- Jag tycker man från tyska regeringens sida låg orimligt lågt. Det som hänt verkar vara att regeringen frågat hur industrin skulle vilja ha det och just inte mycket mera, säger Magnus Nilsson, som istället tycker att den tyska regeringen skulle agerat tuffare.
- Jag tycker regeringen borde ha presenterat konkreta krav beträffande förbättringar av de fordon som redan är ute i drift och kopplat dem till straff. Genom att koppla ansvaret till fordon i drift får industrin ett incitament att se till att de manipulerade bilarna skrotas - industrin kan själva välja vilken huvudlinje de bedömer som billigast.
Trots att miljöminister Karolina Skog sagt att regeringen inte kommer att agera mot de tyska biltillverkarna, tycker Magnus Nilsson det är självklart att den svenska regeringen ska ta liknande initiativ som den tyska för att nå överenskommelser med tillverkare av dieselbilar.
- Sverige har, såvitt jag kan förstå, inte gjort ett smack. En utgångspunkt för diskussionerna bör vara en beräkning av den sammanlagda skattenedsättning staten beviljat på basis av de manipulerade utsläppsvärdena.
Magnus Nilsson ger förslag på hur det skulle kunna gå till.
- I dieselmotorn finns ju en grundläggande motsättning mellan låg bränsleförbrukning och låga Nox-utsläpp. Denna lyckades inte Volkswagen lösa. I stället manipulerade de motorn så att de höga Nox-utsläppen doldes. Tack vare detta kom de i åtnjutande av alla rabatter och kunde konkurrera ut andra tillverkare. För att klara NOX-värdena skulle bilarna antagligen ha behövt öka den specifika bränsleförbrukningen med ett antal procent, och då skulle skatten på dessa bilar ha varit högre. Bedrägeriet mot skattebetalarna borde gå att räkna ut i kronor och ören, och sen borde man återkräva pengarna av företagen.
Ett alternativ är att driva kraven mot biltillverkarna inom ramen för EU.
- Det vore fördelaktigt att agera inom EU, men den möjligheten tror jag är förbi i och med den tyska utvecklingen. EU-parlamentet tog ju fram en rapport om detta, som jag tyvärr inte har läst, men gissar att det finns förslag om lämpliga åtgärder där.
Precis som miljöminister Karolina Skog, ser Magnus Nilsson, trots dess utsatta position just nu, att dieseln har en framtid.
- Jag kan inte se något alternativ till dieselmotorn när det gäller den tunga lastbilstrafiken, därför är det så angeläget att det utvecklas anständiga biodrivmedel. När det gäller de lätta fordonen tror jag dieseln kommer att vara den vanligaste laddhybridslösningen.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera