Kostnadsförändringar orsakade av Statsbudgeten 2023 8 november

Nu när bonusen försvunnit på alla elbilar har vi helt nya förutsättningar. Att använda en dynamisk TCO-baserad bilpolicy innebär att företaget har kontroll på sina bilkostnader och därmed vilka bilar som är bäst.

En detaljerad TCO-strategi ger företag viktigt information för budgetering av framtida kostnader för deras tjänstebilar. Den kan också användas för att fastställa de mest kostnadseffektiva valen av bilar, istället för att enbart använda en styrning baserat på inköpspris.

Detta blir särskilt tydligt nu i jämförelse mellan elektriskt och fossilt drivna fordon, där t ex elbilar vanligtvis har ett högre inköpspris men betydligt lägre skatter, drifts- och bränslekostnader.

Nu när bonusen har avvecklats får vi helt nya förutsättningar. Innan beslutet togs var elbilen oftast en självklar vinnare för företaget när det gäller att ha låga kostnader. När Bonusen avvecklades kan man generellt säga att kostnaden för en elbil har ökat med ca 1 600kr/ månad på 3 år, väljer du 4 år så blir det 1 200 kr. Under 4 år så sparar företaget ca 20 000 kr i lägre leasinghyra.

Föraren har fortfarande samma låga förmånsvärde.

De nya förutsättningarna ändrar kostnaderna en hel del – inte så att dieselbilen har blivit billigare utan att elbilen inte är lika subventionerad. Sedan är det självklart lika viktigt att välja en miljömässigt bra bil i sin verksamhet.

Hur mycket skiljer sig olika bilar åt?

Exempel:
(TCO i kr/månad, inköpspris i kr) vid 2500 mil/år. Självklart påverkas det hur den individuella körprofilen ser ut och hur mycket el som laddas i en laddhybrid. Kör du 50% med el så sjunker kostnaden ca 1 000 kr/månad.

VW GTE

InköpsprisTCOKostnad förare netto vid 50% marginalskatt 
475 000 kr9 500 kr5 600 kr /mån

Volvo V90 Cross Country B4

InköpsprisTCOKostnad förare netto vid 50% marginalskatt 
500 000 kr11 200 kr7 200  kr /mån

VW ID 4 Pro Performance 77 kwh 204 hk

InköpsprisTCOKostnad förare netto vid 50% marginalskatt 
560 000 kr10 000 kr3 200 kr /mån

Det som tydligt framgår är att Elbilen är mycket billigare för föraren och inte dyrare för företaget. Självklart är att val av bilar skall fattas på ekonomiska grunder men ofta även miljömål och personalpolicy är viktiga komponenter för en väl fungerande bilpolicy.

Fakta: TCO

En bils TCO (Total CostofOwnership)  är summan av alla kostnader förknippade med inköpet av en bil samt att driva den under dess innehavstid.

TCO-kostnaden bygger på att räkna ihop bilens samtliga kostnader såsom leasing, restvärde, service, däck, försäkring, vägtrafikskatt, sociala avgifter och drivmedel.

TCO för ett enskilt märke och modell bygger på både historisk erfarenhet av att köra fordonet, baserat på verkliga kostnader som nämns ovan samt prognoser på framtida restvärden, service-, underhålls- och bränslekostnader. 

Boka gärna in ett kort webbmöte så kan vi svara på dina frågor om hur vi kan implementera TCO styrning hos er.

/Team Bilvaljaren 10 november, 2022