”Körstilen påverkar förbrukningen mer än drivmedlet”

Ebba Tamm, SPBI, kommer till Stora Tjänstebilsdagen i Stockholm den 6 december för att prata bland annat om reduktionsplikten som infördes den 1 juli i år. Den innebär att drivmedelsbolagen ska blanda in en viss mängd biodrivmedel i sina fossila drivmedel. Hon ska också prata om hur låginblandningen av biodrivmedel påverkar bilars faktiska koldioxidutsläpp.
Ebba Tamm är produkt- och miljöexpert på branschorganisationen SPBI, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.
När reduktionsplikten infördes 1 juli höjdes priset på HVO100 med 70 öre och kostade plötsligt 80 öre mer per liter än diesel. Försäljningen av HVO100 har minskat kraftigt sedan dess.
- Det beror sannolikt på en ökad efterfrågan av HVO för att uppfylla reduktionsplikten, säger Ebba Tamm.
Är drivmedelsförbrukningen med biodrivmedel, som HVO100, högre än med fossilt drivmedel?
- Den enskilde förarens körstil gör en större skillnad i drivmedelsförbrukningen än om HVO100 eller låginblandad diesel används, säger Ebba Tamm i en längre intervju i tidningen Dagens Tjänstebil.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors Tjänstebilsdagar 2018 

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera