Köra elbil på vintern går det?

Även om elbilar funnits ganska länge på marknaden och numera har ganska långa räckvidder även prisklasser runt 500 000 kr så är det ändå tveksamheter till att byta fullt ut till el. En stor del i tveksamheten är, att det är svårt att ge ett korrekt svar på hur långt jag kan köra med min elbil innan man måste ladda. Variablerna är många, är det så varmt ute att jag måste köra med AC, är det så kallt att kupévärmaren måste gå hela tiden, skall jag köra i motorvägs fart osv.

För att åtminstone få lite fakta kring en variabel ”vintern” så testade den amerikanska organisationen Recurement (sammanställer information om begagnade elbilar på den amerikanska marknaden) hur mycket uppgiven räckvidd på en laddning avvek från den amerikanska test standarden EPA som är motsvarigheten till WLTP. Testet utfördes i intervallet -6 till-1 grad Celsius. Testet grundades på 7 000 bilar med hänsyn till väglag och körstil.

Resultatet presenterades i procent avvikelse och spridningen var mellan 3% och 35 %. Nu är det inte helt jämförbart att föra över statistik mellan de olika testmetoderna, men det ger en fingervisning.

Märke ModellVinter Avvikelse (procent)Sträcka enl WLTP (km)Verklig sträcka (10% genomsnitt) (km)Sträcka Vintertid (km)
Ford Mustang e30600540420
VW ID430511460360
Tesla mod 317491442407
Tesla mod Y15455410387