Kinesiska biltillverkare drar EU inför domstol
I början av oktober blev det klart att EU kommer att införa strafftullar på kinesiska elbilar på upp till 35,3 procent, utöver den vanliga tullen på 10 procent. Detta beslut togs efter att EU-kommissionen funnit att kinesiska tillverkare får orättvisa statliga stöd. EU-kommissionen fann att kinesiska biltillverkare kan sälja sina bilar 20 procent billigare tack vare subventionerna.
Strafftullarna började gälla den 31 oktober.
SAIC som bland annat äger MG och Maxus och är Kinas största statsägda biltillverkare, drabbades av den högsta strafftullen på 35,3 procent, vilket totalt blir 45,3 procent med den ordinarie tullen. SAIC kommer nu att lämna in en stämningsansökan till EU-domstolen. De menar att EU-kommissionen har haft en felaktigberäkning av det kinesiska statliga stödet till biltillverkare till grund för sitt beslut.
SAIC planerar att öka exporten av hybrider till Europa istället för elbilar, eftersom strafftullarna enbart gäller elbilar.