Inlösta tyska dieselbilar kan hamna i Sverige

Upp till 100 000 kr i rabatt erbjuder biltillverkarna i Tyskland bilägare som byter sin begagnade dieselbil mot en ny bil. De gamla bilarna kan sedan komma att exporteras och säljas till Sverige.

Det tyska rabattsystemet är en del av uppgörelsen mellan tyska myndigheter och biltillverkare i spåren av Dieselgate. Vissa tillverkare har även förbundit sig att bygga om begagnade bilar för att utsläppen ska bli mindre. Ett av tillverkarnas mål med rabatterna är att blidka tyska städer att inte införa miljözoner. Något som exempelvis Hamburg redan gjort.
I en sammanställning från auto motor & sport framgår att Volvo ger upp till 100 000 kr i rabatt till tyska dieselbilsägare som köper en ny eller nästan ny Volvo. Erbjudandet gäller dem som bor eller arbetar i närheten av de 14 städer som har infört eller ska införa miljözoner. Rabatten erbjuds till de som har en dieselmodell från Volvo som uppfyller Euro 5 eller äldre.
Mercedes erbjuder upp till 100 000 kronor för den som byter in sin dieselbil. Volkswagen ger den som har en gammal dieselbil, Euro 1-4, upp till 80 000 kronor. Audi har en liknande inbytesbonus på upp till 100 000 kronor för den som väljer en ny bil.
I de delar av Tyskland som är värst drabbade av farligt dålig luftkvalitet erbjuder BMW och Mini en bonus på upp till 60 000 kronor.
Renault ger en bonus på upp till 100 000 kronor till den som byter in en Euro 1-5-diesel. Toyota erbjuder bilköpare upp till 50 000 kronor vid byte från dieselbil till hybrid. Nissan erbjuder alla med Euro 1-5-dieselbil en inbytesbonus på upp till motsvarande 55 000 kronor.
I Sverige är det inte aktuellt med liknande bonusar, enligt företrädare för bland annat Mercedes, Volvo och Volkswagen, som Auto Motor Sport talat med.
Inbytesprogrammen har fått kritik av bland annat tyska Greenpeace, som menar att med bonusen riskerar att det totala antalet dieselbilar ökar. Det är också oklart vad som händer med de gamla dieselbilarna som byts in. En lösning är att exportera bilarna till andra länder.
Exempelvis finns det inget som hindrar att bilar som en gång godkänts av kontrollmyndigheten i Tyskland importeras till Sverige eller andra europeiska länder.

Beloppen är beräknade på att en euro är värd 10 svenska kronor.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera