Ingen ny Mustang i juli

Med tio miljoner tillverkade Mustanger har Ford nått en historisk milstolpe. Men i juli registrerades inte en enda ny Mustang i Sverige. Orsaken är bonus malus-systemet.

Det var i mars 1964 som Ford började leverera den nya bilmodellen Mustang från fabriken i Dearborn i Michigan. Sedan dess har sportbilen varit den mest populära sportbilen i USA.
Den 8 augusti, mer än 50 år senare, rullade exemplar nummer 10 000 000 ut från Fords monteringsfabrik i Flat Rock, Michigan. Den historiska bilen är en cabriolet av 2019 års modell och kommer med en V8-motor på 460 hästkrafter. Färgen, Wimbledon White, är en hyllning till den första sålda Mustangen.
Under årets sex första månader registrerades 535 nya Mustanger i Sverige. Det var en 40-procentig ökning jämfört med 375 nyregistreringar samma period förra året. Men i juli i år tog det stopp. Åtminstone tillfälligt. Inte en enda Mustang nyregistrerades, jämfört med 40 samma månad förra året.
Orsaken är det nya bonus malus-systemet, som straffbeskattar törstiga bilar. Med en angiven bensinförbrukning från 0,9 liter per mil, blir Mustangs koldioxidutsläpp minst 199 gram per km. Det ger en fordonsskatt på över 10 000 kr per år. Det är en kraftig skattehöjning jämfört med de 2 296 kr per år som Mustangägare betalar för samma bil som nyregistrerades innan 1 juli i år.
Då är det inte konstigt att den svenska generalagenten registrerade in hela 157 nya Mustanger i juni i år, innan bonus malus-systemet började gälla.

Hitta Ford Mustang i bildatabasen

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera