Hur länge håller en elbil värmen när man fastnat i en kö?

Under julhelgen och i januari så har vi kunnat läsa om trafikkaos och många bilar som fastnat i timmar ute på våra stora vägar i Sverige.

Vi har även kunnat läsa om chefredaktören för Sydsvenskan som var tvungen att bärga sin bil under en fjällresa, då det var för kallt i bilen för att kunna köra (-9 grader C).

Hur länge klarar då en elbil att hålla värmen om man blir stillastående?

Tidningen Ny Teknik har gjort ett intressant test som man kan läsa om i deras tidning.

I testet utgick de från en elbil, en BYD Seal, med 64 procent batteri. De valde att inte ha fulladdat för att simulera hur en verklig situation skulle kunna vara. Bilen fick sedan stå i en fiktiv kö till dess att batteriladdningen nådde 0 procent. 

Temperaturen under testet var ned till  –17 grader men i bilen var det 23 grader varmt och rattvärme samt sätesvärme i förarsätet var påslaget.

Testet började på morgonen dag 1 Och avslutades 27 timmar senare då batteriets laddning var nere på noll.

Visserligen så kan man ju inte köra sedan men man har ju inte frusit ihjäl. Hade du suttit i en dieselbil med motorn på tomgång för att hålla värmen så hade du fått räkna med en förbrukning på 0,6 – 0,7 liter per timme dvs ca 16-17 liter för 27 timmar.

 Så tipset under  körning när det är riktigt kallt  se till att bilen är så bra laddad som möjligt, lägg in ett extra stopp för laddning och se till att ha en extra marginal i bränsle tanken.