Ha beredskap för nästa höjning av fordonsskatten
Från årsskiftet höjs både fordons- och förmånsskatten, när de ska baseras på bilens fulla koldioxidutsläpp, enligt WLTP. Bilbranschen lobbar för att stoppa skattehöjningen, trots att ändringen redan är inskriven i lagen.
- Här måste alla vagnparksägare vara proaktiva, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Visst kan man hoppas på det bästa, men det gäller att förbereda sig på det värsta, annars kan det bli dyrt.
Vägtrafikskattelagen (SFS 2006:227) säger att underlaget för fordonsskatten, som bestäms vid bilens första registrering och sedan inte ändras, från och med 1 januari 2020 ska baseras på bilens högsta blandade koldioxidvärde. WLTP-värdet. Det gäller både personbilar och lätta lastbilar.
- Det blir dyrare för både bilägare och förmånsbilister, konstaterar Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som arrangerar heldagskonferensen Bilar i Jobbet den 25 september.
Men bilbranschen fortsätter lobba för att regeringen ska skjuta på skattehöjningen eller åtminstone mildra effekterna av den. De ser risken att skatterna gör det så dyrt att äga en ny fossilbil att köparna avvaktar. Och allra dyrast blir lätta lastbilar.
Ulf Perbo på Transportföretagen, som kommer till Bilar i Jobbet den 25 september, föreslår därför att just lätta lastbilar ska få ett eget skattesystem. Enligt honom höjs fordonsskatten med fullt WLTP till ca 14 000 kr per år för en VW Transporter, jämfört med ca 4 000 kr som den kostade innan bonus malus infördes. Även branschorganisationen Bil Sweden vill stoppa skattehöjningarna.
- Jag förstår varför bilhandlarna säger till sina kunder att det inte blir någon skattehöjning, de vill inte ha någon oro på marknaden, men faktum är att det måste till ett nytt politiskt beslut för att ändra lagen igen, annars är det WLTP som gäller från 1 januari nästa år, och då gäller det att vara väl förberedda, konstaterar Ronny Svensson, som ger några exempel på vad vagnparksägarna kan göra:
Uppdatera bilpolicyn, omförhandla avtal, inventera behovet av både bilar och eventuella laddplatser.
- För den som väljer att inte göra något kommer det förutom högre skatter att kosta i form av dyrare drivmedel och osäkra restvärden. Dessutom finns det en risk att bilutbudet är sämre och leveranstiderna längre när man väl agerar, säger Ronny Svensson.
Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagskonferens Bilar i Jobbet