Försäljningsras och prisboom på begbilsmarknaden 2019
Försäljningen av begagnade bilar minskade under 2019 samtidigt som priserna rusade. På ett år har priserna på begagnade bensinbilar ökat med 20 procent.
Försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019 och det var bensinbilarna som svarade för nästan hela tappet. Samtidigt steg priserna på begagnade bilar med 13 procent. Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil, menar att det här är ett resultat av att fler behåller sin bil längre samt en ökad efterfrågan, till följd av skattehöjningar och osäkerhet på nybilsmarknaden.
Trenden med en sjunkande försäljning av begagnade bilar började under 2018 och fortsatte 2019. Under året såldes 1 358 242 begagnade bilar, en minskning med 3,1 procent. Mest backade bensinbilarna vars försäljning sjönk med 5,2 procent. Det visar utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom.
I 20 av 21 län minskade försäljningen av begagnade bilar under 2019. Endast Halland noterade en liten ökning med 0,3 procent. Största försäljningstappet syntes i Västernorrland och i Västmanland med 7,3 respektive 6,7 procent. Flest begagnade bilar såldes i Stockholms län där 230 079 transaktioner genomfördes.
Prisutvecklingen på begagnade bilar var dock positiv, plus 13 procent, enligt Bilprisindex från Bilpriser.se. Det starkaste prisutvecklingsåret sedan mätningarna startade. Störst var ökningen för bensinbilar där priserna steg hela 20 procent. För diesel var motsvarande ökning 9,8 procent.
Madeleine Fritz, försäljningschef på bilförmedlaren Kvdbil, säger att det är det minskade utbudet till följd av bonus-malus införande som fått priserna att sticka i väg.
– Vi fortsätter att se en utveckling där fler håller fast vid sin bil längre och där köparna slåss om det som läggs ut till försäljning. Det talas mycket om en stark börsuppgång, men då ska man veta att prisutvecklingen på begagnade bensinbilar hållit jämna steg med Stockholmsbörsen sedan juli 2018 då bonus-malus infördes. Den begagnade bilen har närmast blivit en investering, säger Madeleine Fritz på Kvdbil.
Vid årsskiftet övergick det svenska bonus-malus-systemet till att baseras på utsläppsnivåer efter den nya körcykeln WLTP, vilket innebär ytterligare förhöjd fordonsskatt för fossildrivna bilar. För vissa modeller handlar det om så mycket som en dubblering. Madeleine Fritz tror att effekten kommer bli något liknande det som kunde ses efter bonus-malus.
– WLTP-införandet inom bonus-malus gör det ännu dyrare att äga en ny bil, så mycket talar för att ännu fler nu kommer lockas till att köpa begagnat. Och någon stabilisering kring politiska beslut kring bilmarknaden är heller inte i sikte. Till hösten har regeringen aviserat att bonus-malus ska ses över igen, säger Madeleine Fritz på Kvdbil.
Exporten av begagnade bilar, som ökat varje år sedan 2013, minskade med 0,3 procent under 2019. Under fjärde kvartalet minskade försäljningen med hela 28 procent jämfört med samma period 2018.
– På årsbasis är exporten fortfarande på rekordnivåer, men de senaste månaderna har kronan gjort en uppryckning. Tillsammans med den kraftiga prisökningen har detta fått utländska köpare att dra öronen åt sig, säger Madeleine Fritz på Kvdbil.
Förutom den stora minskningen av sålda bensinbilar noterade också etanoldrivna bilar en minskning med 4,8 procent. För dieselbilar var tappet däremot blygsamma 0,9 procent. Bland bilar som går på förnyelsebara drivmedel stod elbilar för den största försäljningsökningen med 88,3 procent, men det från väldigt låga nivåer.
– Miljöbilar har varit förknippade med höga priser som långt ifrån alla har råd med. Men nu börjar det bli allt lättare att hitta laddhybrider och elbilar på andrahandsmarknaden, säger Madeleine Fritz på Kvdbil.
Den mest sålda begagnade bilen under året var en Volvo V70 följt av VW Golf och VW Passat. Av de 50 mest sålda bilarna var Volvo V90 den modell som ökade mest (+127 procent) till totalt 7 065 sålda bilar. Var femte bil som bytte ägare var en Volvo vilket placerar bilmärket i topp före Volkswagen och BMW. Kia och Fiat var de biltillverkare som ökade absolut mest (+9,6 respektive +9,0 procent). Svart var den mest populära färgen följt av vit, grå, röd och silver.
Försäljning per län (mer statistik i bifogad sammanställning)
Län | 2019 | 2018 | Förändring |
Stockholm | 230 079 | 230 779 | -0,3 % |
Uppsala | 46 727 | 48 229 | -3,1 % |
Södermanland | 46 227 | 49 167 | -6,0 % |
Östergötland | 63 347 | 66 193 | -4,3 % |
Jönköping | 52 706 | 55 137 | -4,4 % |
Kronoberg | 31 489 | 33 201 | -5,2 % |
Kalmar | 39 627 | 40 487 | -2,1 % |
Gotland | 8 667 | 8 999 | -3,7 % |
Blekinge | 23 724 | 23 843 | -0,5 % |
Skåne | 188 168 | 195 463 | -3,7 % |
Halland | 44 885 | 44 760 | +0,3 % |
Västra Götaland | 217 183 | 223 011 | -2,7 % |
Värmland | 47 807 | 50 231 | -4,8 % |
Örebro | 49 251 | 51 302 | -4,0 % |
Västmanland | 41 869 | 44 885 | -6,7 % |
Dalarna | 47 139 | 49 197 | -4,2 % |
Gävleborg | 44 246 | 46 254 | -4,9 % |
Västernorrland | 38 984 | 42 055 | -7,3 % |
Jämtland | 20 952 | 21 500 | -2,6 % |
Västerbotten | 35 942 | 36 497 | -1,5 % |
Norrbotten | 38 771 | 40 305 | -3,8 % |
Övrigt | 417 | 537 | -22,4 % |
Summa | 1 358 242 | 1 402 394 | -3,1 % |