Föreslår sex års exportgräns för bonusbilar

Den som exporterar en laddbar bil inom sex år ska återbetala klimatbonusen. Det föreslår Tobias Henmark, Fortum Charge and Drive, som ett sätt att begränsa exporten av nästan nya laddbilar till bland annat Norge.

Det är i en debattartikel i Svenska Dagbladet som Fortum Charge and Drives Sverigechef Tobias Henmark uppmärksammar att färsk statistik från SCB visar att var femte laddbar bil som säljs i Sverige exporteras, oftast när de är runt ett år gamla.
I Norge utgörs 20 procent av nybilsförsäljningen av nästan nya importerade elbilar. Norge, ”ett land som kanske har bland de bästa förutsättningarna i världen att själva finansiera omställningen av sin transportsektor”, som Tobias Henmark formulerar det.
Exporten av elbilarna gör att färre bilar kommer ut på andrahandsmarknaden och att efterfrågan på laddinfrastruktur minskar. Det gör att intresset för att köra elbil riskerar att minska än mer, enligt Tobias Henmark, som konstaterar att en tillträdande regering behöver hantera denna fråga om målet om fossilfri fordonsflotta 2030 ska vara möjligt att uppnå.
Han menar att en nackdel med att klimatbilsbonusen numera betalas ut ett halvår i efterhand är att det försvårar för privatpersoner att köpa elbil samtidigt som det inte alls har haft någon större påverkan på leasingföretagen.
Tobias Henmark menar att målet med klimatbonusen för laddbilar måste vara att gynna utvecklingen med elbilar och laddhybrider i Sverige. Hans förslag är därför att den som exporterar en laddbar bil som är yngre än sex år ska bli skyldig att återbetala klimatbonusen till staten.
Det skulle gynna utvecklingen med elbilar och laddhybrider i Sverige, hävdar Tobias Henmark.

Läs allt om bonus malus

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera