Finns det bilmärken som inte fungerar för företag?

För 10-15 år sedan var det ofta en diskussion kring vilka bilmärken som passade sig för att användas av företag.

 – De får inte vara lyxbilar  och -det bilmärket visar på osv.

 Den diskussionen var borta under många år. Nu har samma diskussion blossat upp igen men av helt olika anledningar.

Efter covid så blev många medvetna om hur snabbt det kunde bli problem med att får leveranser från andra sidan jorden. Sedan kom Rysslands krig i Ukraina vilket innebar att det blev en ny våg av förseningar, svårigheter att få fram råvaror och framför allt dyrare produkter. Nu brottas företagen med funderingar och oro kring konsekvenser av importtullar, handelskrig och olika embargon som sker och kanske blir ännu värre om tex Kina skulle få för sig att anfalla Taiwan.

Vi på Ynnor går med jämna mellanrum ut och frågar våra kunder och andra vagnparksägare hur de tänker och agerar i vissa frågor för att ta reda på hur de som upphandlar bilar professionellt ser på omvärlden.

 I vår senaste enkät nu från i januari 2025 frågade vi bland annat.

Väljer Ni aktivt bort bilmärken?

61,5% av de tillfrågade företagen svarade Ja på den frågan.

På den fördjupande frågan om varför man valde bort vissa märken svarade:

43% att man var orolig för svårigheter att få fram reservdelar och därmed stillestånd.

Nära 36% angav att de fanns oro hur vissa märken skulle omfattas av omgivningen.

12% sa att man valde bort bilmärken pga. märkets miljöprofil.

9% uppgav att risken för sanktioner  gjorde att man inte valde vissa märken.

Svaren visar på att företagen tar sina inköp på allvar och verkligen gör sin hemläxa för att minska riskerna för företagens verksamhet.