EU: 30 procent mindre koldioxid till 2030

För att EU:s bilindustri ska återta initiativet på bilmarknaden, ska koldioxidutsläppen från nya bilar sänkas med 30 procent till 2030. Men EU-kommissionens förslag får hård kritik från bilindustrin.

EU-kommissionen vill att bilars koldioxidutsläpp ska minska med 15 procent 2025, jämfört med 2021, och vara 30 procent lägre år 2030. 2021 ska biltillverkarna ha nått det nuvarande målet på ett snittutsläpp på 95 gram koldioxid per km. 30 procents minskning till 2030 betyder utsläpp på 66 gram koldioxid per km.
Enligt kommissionen riskerar EU att hamna efter Japan, Kina, Sydkorea och USA i utvecklingen av bilar med låga eller inga utsläpp alls. Därför utformas incitamenten i kommissionens förslag så att tillverkarna ska satsa på hybrid- och elbilar för att öka EU:s konkurrenskraft på den globala fordonsmarknaden.
- EU:s bilindustri är vid ett vägskäl. För att behålla det globala ledarskapet, och för vår miljö och folkhälsas skull, måste bilindustrin investera i ny och ren teknik, kommenterar Elżbieta Bieńkowska, EU-kommissionär för den inre marknaden.
Enligt kommissionen innebär de tekniska förändringar som krävs för att nå målen högre produktionskostnader och kortsiktigt även högre bilpriser. Man räknar med att för en snittbil skulle de extra tillverkningskostnaderna vara ca 1 000 euro (ca 10 000 kr) högre 2030 än idag och ca 900 euro för en lätt lastbil. Dessa merkostnader är dock betydligt lägre än de inbesparingar i minskad bränslekostnad som konsumenterna får under fordonens livstid, konstaterar kommissionen.
Enligt förslaget ska också 800 miljoner euro (nästan åtta miljarder kr) göras tillgängligt för förbättrad laddinfrastruktur och 200 miljoner euro (nästan två miljarder kr) för utveckling av batterier.
Kommissionens förslag ska ses mot bakgrund att bilindustrin påstås ha lobbat hårt mot utsläppskrav som från början var mycket tuffare än i förslaget. De europeiska biltillverkarnas organisation, ACEA, hävdar att man har för kort tid på sig för att klara en utsläppsminskning med 30 procent och föreslår istället 20 procents minskning.
- Förslaget ställer bilindustrin inför extrema utmaningar. Den europeiska bilindustrin har högre krav på sig än konkurrenterna, kommenterar den tyska bilindustriorganisationen VDA, medan Greg Archer vid miljölobbyorganisationen Transport & Environment kallar förslaget ” ett ineffektivt regelverk”.
Innan kommissionens förslag blir verklighet måste dels EU:s regeringar, dels Europaparlamentet godkänna det.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera