En liten guide i laddningsdjungeln

Tillgång till hemmaladdning är i det närmaste en förutsättning för att ha elbil. Det kan vara nattladdning vid bostaden eller dagladdning på jobbet. En smidig lösning för pendlare är att ha tillgång till laddning både i bostaden och på jobbet. För den som kör förmånsbil kan det dock ge vissa skatteproblem.

Normalladdning görs med växelström; snabbladdning görs med likström. Vid normalladdning används bilens inbyggda laddare och det är dess kapacitet som sätter begränsningen för hur snabbt laddningen går. Är bilens laddare på 4 kW, så går laddningen inte snabbare än så, även om det på laddstolpen står 22 kW. Vissa bilar kan dock ladda snabbare vid 3-fas normalladdning än vid 1-fasladdning.
Den allra enklaste formen av laddning kallas Mode 1 och innebär att laddning sker med en ”dum” sladd, som inte skyddar mot överhettning eller jordfel. Något informationsutbyte finns inte mellan bil och eluttag. Mode 1 är förbjudet i vissa länder och är inget man ska använda sig av förutom i absoluta nödfall. Endast kortare stunder under övervakning.
Skillnaden mot Mode 1 är att man vid Mode 2-laddning använder en laddningskabel på vilken är monterad en kontrollenhet som kontinuerligt skickar data mellan bil och kontrolldosa. Maximal strömstyrka vid Mode 2-laddning är 32A, men vid normalladdning är det ju alltid bilens laddare som avgör högsta laddkapacitet.
Mode 3-laddning sker via en laddbox eller laddstolpe, som kontinuerligt kommunicerar med fordonet under laddningen. Mode 3, som kan ske med både 230 och 400 V, tillåter strömstyrkor upp till 63A. Det är dock inte aktuellt vid bostäder, där huvudsäkringen vanligtvis är på 16, 20 eller 25 A.
Till skillnad från Mode 1-3, som är växelströmsladdning, är Mode 4 likströmsladdning, där en extern snabbladdare kopplas direkt till batteriet. Här är det främst snabbladdaren som avgör högsta laddhastighet, även om själva bilen också har en maxhastighet. Till skillnad från elbilar kan de flesta laddhybrider inte snabbladdas.
Offentliga laddstolpar har ofta så kallad Mode-3 Type-2 kontakt och är sladdlösa. Det vill säga, man får använda sin egen laddkabel. Inom EU är det fastställt att Mode 3 ska vara standard för publika normalladdare som kan ge mer än 3,7 kW och att Mode 4 ska vara standard för snabbladdning.
Förutom olika sorters laddning finns olika sorters laddare. För normalladdning finns Type 1 och Type 2. Idag har de allra flesta nya elbilar Type 2.
För snabbladdning finns två standarder; CHAdeMO och den vanligare CCS. Till det kommer Teslas egen standard, som har suttit på alla deras SuperChargers. Man håller dock på att uppgradera dem med CCS, som också är standarden för snabbladdning med nya Tesla Model 3.

Det här är en förkortad version av en artikel i tidningen Dagens Tjänstebil 1, 2019, som du kan läsa i sin helhet här PDF öppnas i ny flik/fönster

Läs mer och anmäl dig till Stora Elbilsdagen 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera