Elbilar ska betala norsk biltull

En av anledningarna till att Norge blivit elbilslandet nummer ett, är de generösa subventionerna av elbilarna. Bland annat har den som kör elbil inte behövt betala vägtull för att köra in i Oslo. Nu blir det ändring på det.

Vägtullarna i Oslo drar in ca 3,4 miljarder NOK varje år. Med start till hösten ska systemet med vägtullar byggas ut, med målet att intäkterna ska öka till 4,4 miljarder NOK per år. Bland annat utökas antalet passager som man måste betala vid och om ett par år ska även den som kör elbil betala vägtull.
Redan till hösten höjs vägtullarna för alla andra bilar än elbilarna. Värst drabbas dieselbilarna. Idag betalar alla lika mycket, 34 NOK. Den 1 oktober höjs kostnaden för att passera med bensinbil till 43 NOK och till 53 NOK vid rusningstrafik. För dieselbilar blir det alltså ännu dyrare. 48 respektive 58 NOK.
För bilar som väger mer än 3,5 ton höjs kostnaderna till mellan 100 och 190 NOK, beroende på bilens ålder och när på dygnet man kör.
Idag görs ungefär hälften av alla resor in och ut ur Oslo på vägavsnitt som inte är avgiftsbelagda. 2019 utökas därför antalet platser där vägtull ska betalas från dagens 29 till ca 85 stycken.
Från och med mars 2019 ska också elbilsförare börja betala vägtull i Oslo. Minst tio NOK vid rusningstrafik och fem NOK övrig tid. År 2020 höjs dessa avgifter till minst 15 respektive 10 NOK. Däremot undantas förare av vätgasbilar från att betala vägtullar även i fortsättningen.
Syftet med avgiftshöjningarna, som kallas Oslopakke 3, är bland annat att finansiera trafiksatsningar på sammanlagt 126 miljarder NOK under 20 års tid. Det handlar både om bilvägar, kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.
Förändringarna finns i två propositioner som den norska regeringen lämnat till Stortinget för beslut innan sommaren.
Fotnot: 1 NOK är värd ungefär lika mycket som 1 SEK

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favorit

Du kanske också gillar...

Kommentera