Ekonomichefen kan vara lugn, elbil behöver inte bli dyrare

- Lyft upp dina hållbarhetsutmaningar och engagera dina anställda, kunder och leverantörer i att lösa dem tillsammans, säger Markus Ekelund, VD för konsultföretaget 2050, som på Stora Elbilsdagen den 22 maj ska prata om omställningen av vagnparken utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Vilka är de bästa argumenten för att sälja in en fossilfri fordonsflotta i den egna organisationen, till såväl ekonomichefen som de anställda förarna?
- De flesta vill vara en del av lösningen. Det skapar stolthet. Ekonomichefen kan vara lugn, det behöver inte bli dyrare, framförallt om man kombinerar med bildelning och bättre planering för minskat transportbehov. När det gäller att ändra attityder bland bilförarna kommer nog företagen behöva välja på att ta diskussionen intern eller externt. Allt fler intressenter till starka varumärken kommer inte se med blida ögon på att säljare och personal i ledande positioner kör bilar som inte upplevs passa med en modern syn på klimatansvaret våra företag förväntas ta. Kanske bättre att gå före och förändra företagets bilpolicy och kanske till och med erbjuda fler alternativ för att lösa medarbetarnas mobilitet genom fler och mer klimatsmarta lösningar.
Vilka sätt ser du att utnyttja en övergång till en fossilfri fordonsflotta i den egna marknadsföringen och i relationen till kunder och leverantörer?
- Den bästa påverkan är i det lilla, det vill säga att tydligt visa på fordonet vad det har i tanken, eller batteriet. Det får kunder och leverantörer att tänka till och det visar tydligt att ni tar ansvar på ett naturligt sätt. Är alla transporter fossilfria kan det också visualiseras på produkten. Viktigt att ha med sig är också att det inte bara handlar om drivlina, utan också hur mycket vi behöver resa.
Hur undviker man att goda intentioner inte vänds till något negativt och blir till exempelvis anklagelser om greenwashing?
- Genom att vara transparent med vad man gör, vilket mål man har och vad man har kvar att göra har man i princip eliminerat riskerna för greenwashing. Viktigt är förstås att man har förståelse för sin totala påverkan, risken är annars att man blåser upp en åtgärds betydelse som egentligen har minimal påverkan.
Hur viktigt är det att vara transparant, och hur ska man vara det?
- Sociala medier gör att företag och organisationer granskas allt mer av allt fler. Det gör att du kan utgå från att eventuella problem och brister kommer upp till ytan, och ju mer proaktiv du kan vara, desto lättare har du att hantera det. Så lyft upp dina hållbarhetsutmaningar och engagera dina anställda, kunder och leverantörer i att lösa dem tillsammans.

Artikeln är en förkortad version av en intervju med Markus Ekelund i Dagens Tjänstebil 1, 2019, som du kan läsa i sin helhet här

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera