Car2go lämnar Sverige

250 tvåsitsiga Smartbilar tas ur trafik i mitten av november när Mercedes-ägda Car2go lägger ner bilpoolen i Stockholm.

 

- Vi fick inte tillräckligt många medlemmar i Stockholm, därför tvingas vi lägga ned, säger Isabel Eipper, presskontakt på Car2go, från Daimlers huvudkontor i Stuttgart.

Ett annat hinder var att man inte lyckades få till ett parkeringsavtal med Stockholms kommun, varför bilpoolen inte hade egna parkeringsplatser till sina bilar. Till skillnad från andra aktörer i Stockholm och i andra städer Car2go är etablerade.

Car2go finns i 29 andra städer runt om i världen och uppnådde nyligen två miljoner registrerade användare. I både Berlin och Hamburg har tjänsten mer än 130 000 registrerade användare vardera. I Stockholm hade Car2go avtal med 23 800 kunder varav ca 5 000 aktiva. Verksamheten i Stockholm kommer att avvecklas i mitten av november.

I Köpenhamn avvecklade Car2go sin verksamhet så sent som i januari i år och för ett par år sedan lade man ner även i London.

Car2go Sverige, som lanserades 2014, hade en omsättning på 8,2 miljoner kronor 2015, med en förlust på närmare 33 miljoner kronor samma år.

- Car2go borde ha satsat på eldrift och modernare bilar, det har man ju i många andra städer, säger Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores.

I en debattartikel i Aktuell Hållbarhet räknar Mattias Goldmann upp ett antal orsaker till varför han inte sörjer att just den här aktören försvinner från Stockholms gator. Han hävdar att Mercedes använt bilpoolen som en sista avstjälpningsplats för förra generationens Smart, att dessa bilar är så små att de blir en konkurrent med att cykla och åka kollektivt vilket är miljömässigt destruktivt och att betalningen per minut gör att man kör fort med konsekvensen att förbrukningen för Car2gos småbilar var uppemot en liter milen.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera