Branschen träffas på Ynnors Tjänstebilsdagar

På torsdagen samlades marknaden för förmåns- och företagsbilar på Stora Tjänstebilsdagen. Ca 170 personer var på plats på Hilton Slussen i Stockholm. Mer än 60 vagnparker var representerade med mer än 40 000 bilar.
- Minst tio procent av marknaden finns representerad här, det är inte dåligt, konstaterade Ynnors VD och dagens huvudtalare Ronny Svensson i sitt inledningsanförande.

Nästa vecka är det dags för Tjänstebilsdagarna i Göteborg och Malmö

Ynnors Tjänstebilsdagar domineras av de förändringar som skett under 2018 och de som ska komma under 2019. Trots ändrad beräkning av förmån av trängselskatt och bilförmån samt bonus malus, är den nya WLTP-körcykeln den av årets förändringar som fick mest uppmärksamhet under Stora Tjänstebilsdagen.
Trots att WLTP blev obligatoriskt för alla nya bilar den 1 september, så halkar bilbranschen efter. Fortfarande är många populära modeller, inte minst laddbilar, inte leveransklara. Det ställer till problem för de vagnparksägare där de anställda vill ha en laddbil som ny förmånsbil.
- 50 procent av förarna vill helst ha en laddhybrid som sin nästa förmånsbil, konstaterade Ronny Svensson, helt enkelt för att det är så billigt.
Ebba Tamm, drivmedelsexpert på branschorganisationen SPBI, var först ut av gästföreläsarna. Hon pratade initierat och engagerat om de politiska styrmedel som påverkar pris och utbud på drivmedelsmarknaden. Inte minst reduktionsplikten, som infördes 1 juli.
Redan idag har leverantörerna svårt att tillgodose marknadens efterfrågan på biodrivmedlet HVO. Nu har regeringen beslutat att palmoljebaserade PFAD inte är en restprodukt och från årsskiftet inte längre är skattebefriad. Samtidigt ökar efterfrågan på biodrivmedel när flera andra europeiska länder inför olika former av reduktionsplikt.
- Man kan ju fråga sig hur det kommer påverka priset i Sverige, frågade Ebba Tamm retoriskt.
Hon följdes av tidigare miljöministern, Åsa Romson, nu konsult på IVL. Efter en kort spaning på tjänstebilsmarknaden ur ett politiskt perspektiv, följde en lång frågestund som dominerades av frågan hur politiska miljö- och klimatambitioner och ekonomiska styrmedel ska samordnas på bästa sätt.
Johan Seuffert är fleet manager på kommunkoncernen i Stockholms stad. Idag erbjuds endast så kallade bonusbilar, som drivs på gas, el eller laddhybrider. Stadens ambition är att vara helt fossilfri år 2030, vilket gör att Johan alltmer kommit att jobba som mobility manager. Det vill säga att, förutom en elektrifiering av fordonsflottan, har man kommit att titta på alternativ till de traditionella fordonen. Det handlar om allt från paketcyklar med elmotor till elektrifierade kickbikes.
Dagens sista gästföreläsare var Yngve Gripple, juridisk expert på Skatteverket. Han ligger bakom den förändring av justering av förmån för lätt lastbil som införs från årsskiftet och förklarade detta så pedagogiskt att han inte fick några följdfrågor i ämnet.
Då blev det mer debatt när han förklarade Skatteverkets syn på att mildhybrider är miljöbilar ur skattesynpunkt och ska jämställas med elhybrider när det gäller beskattning av bilförmån. Det framgick också att inte någon förfrågan i ämnet inkommit till Skatteverket från någon biltillverkare eller importör. Det är först då som Skatteverket formellt tar ställning i frågan och utreder eventuell merkostnad för mildhybridtekniken och vilken jämförbar bil som förmånen för en mildhybrid lämpligtvis ska justeras till.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors Tjänstebilsdagar i Göteborg och Malmö

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera