Bonuseffekten är utraderad

I september minskade nybilsregistreringarna med 40 procent. Mindre än var tredje ny bil är nu dieseldriven, medan andelen laddbilar mer än fördubblades jämfört med förra året.

I maj och juni ökade importörer och generalagenterna nyregistreringen av bilar, som en förberedelse inför bonus malus-systemet, då fordonsskatten höjdes för de flesta nya fossilt drivna bilar. De tre månaderna därefter – juli till september – har antalet nyregistreringar minskar lika mycket.
Under perioden maj till september registrerades totalt 160 216 nya bilar. Det är endast marginellt fler än samma period förra året. Då registrerades 159 959 nya bilar. Det betyder att hela bonuseffekten, med 73 procents ökning i juni som höjdpunkt, nu är utraderad.
I september registrerades 19 111 nya personbilar, vilket är en minskning med 39,7 procent jämfört med samma månad förra året, då 31 672 personbilar registrerades.
- De minskade registreringarna av personbilar i september kan till viss del förklaras av att bilar inte godkänts enligt den nya testmetoden WLTP, säger Mattias Bergman, VD på Bil Sweden, som ligger bakom nyregistreringssiffrorna.
Hittills i år har nyregistreringarna av personbilar ökat med 0,7 procent och lätta lastbilar har ökat med 16,2 procent jämfört samma period förra året, som var ett rekordår för både personbilar och lätta lastbilar. Bil Swedens prognos på 360 000 nya personbilar i år ligger fast. Däremot har man höjt prognosen för lätta lastbilar från 54 000 till 56 000.
- Den kraftiga uppgången för lätta lastbilar under våren i kombination med att den negativa bonus malus-effekten successivt bör klinga av under senare delen av året, gör att vi höjt prognosen för lätta lastbilar, säger Mattias Bergman.
Endast 30,6 procent av de nya bilarna i september var dieseldrivna, vilket är en rejäl minskning jämfört med samma månad förra året. Då var andelen dieselbilar 47,8 procent. Hittills i år är dieselandelen 38,9 procent, jämfört med 50,8 procent samma period förra året.
Andelen laddbara bilar var i september 12,1, jämfört med 5,9 procent i september förra året. Hittills i år är andelen 7,0 procent (4,5%).
- Tillgången på bonusbilar med kort leveranstid är begränsad vilket gör att vi ännu inte ser så stor effekt på uppgång av laddbara bilar och gasbilar, förklarar Mattias Bergman.
Trots ryckigheten på nybilsmarknaden, beroende på bonus malus-systemet, är de största märkenas marknadsandelar ungefär de samma som förra året. Volvo toppar med 20,1 procent (19,6% förra året), före Volkswagen med 15,8 procent (15,0%) och trea är Kia med 6,3 procent (6,0%).
Även bland de mest sålda bilmodellerna är det Volvo och Volkswagen i topp. Mest registrerade modell hittills i år är Volvo S/V90 (19 955 st), före VW Golf (13 240) och Volvo S/V60 (13 128). Därefter kommer VW Passat (11 896), Volvo XC 60 (11 219) och VW Tiguan (8 949). På sjunde plats kommer den första modellen från ett annat märke, Nissan Qashqai (5 863). Kias bästsäljande modell Niro kommer först på fjortonde plats.

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

2 svar

  1. Olof Sjöblom skriver:

    “Bonuseffekten raderad” var en märklig rubrik? Det är väl snarare Maluseffekten, dvs förtida registreringar av Malusbilar före 1 juli som, räknat på sex månader, har neutraliserats. Själv Bonuseffekten, dvs den ökade andel Bonusbilar som skatteomläggningen avser att ge, är väl i högsta grad verksam? Liksom förvisso även Maluseffekten, räknat på längre tidsperiod än sex månader. Mvh

Kommentera