Bonusbilarna ska stanna i Sverige

Regeringen bör snabbt göra det mer attraktivt att äga en bonusbil. Det skriver Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, och Sten Forsberg, Volkswagen Sverige, i en debattartikel i Svenska Dagbladet, där de ger ett antal förslag på åtgärder. Bland annat förlänga straffskatten för fossilbilar till fem år.

Svante Axelsson och Sten Forsberg anser för att nå Sveriges klimatmål att trafiksektorns koldioxidutsläpp ska minska med 70 procent till 2030 behöver nybilsförsäljningen snabbt ställa om till elbilar, laddhybrider och gasbilar. Men det räcker inte. De nya bilarna måste också stanna i Sverige om pusslet ska gå ihop, menar man, och listar ett antal åtgärder som regeringen snabbt bör genomföra.
För att omställningen av fordonsflottan ska bli effektiv behöver bonus malus-systemet kompletteras dels med incitament som gör det mer attraktivt att äga en bonusbil, dels bör straffskatten förlängas för bränsletörstiga bilar från tre till fem år.
Istället för ladda hemma-stödet, som riksdagen röstade bort i höstas, behövs ett nytt stöd som hjälper småhusägare, bostadsrättsföreningar och hyreshusbolag att ordna bra laddinfrastruktur där människor bor.
Vidare behövs en strategi som garanterar att det finns laddning i hela Sverige. Att förstärka elnätet och bygga laddinfrastruktur är en mycket lönsam investering för samhället, anser de, eftersom en ökad andel elbilar leder till minskade kostnader för importerade drivmedel.
Förmånligare parkeringsavgifter skulle öka intresset för nya och begagnade bonusbilar väsentligt, men för att kommunerna ska kunna sätta parkeringsavgifter efter bilarnas miljöegenskaper krävs ett regeringsbeslut.
Vidare vill Axelsson och Forsberg att bonusbilarna får lägre trängselskatt under en övergångsperiod, att miljözoner införs där så är lämpligt och miljözonsreglerna förändras så att även laddhybrider som kör på el får köra i miljözon 3. Dessutom vill man skärpa miljöbilsdefinitionen, som ligger till grund för statlig upphandling, så att den motsvarar definitionen av en klimatbonusbil.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagsseminarium Stora Elbilsdagen den 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera