Bonus malus stoppar inte exporten av laddbilar

Exporten av begagnade elbilar ökade med över 200 procent förra året och laddhybriderna med 90 procent. Precis som tidigare år exporteras främst laddbilar som är ett till fyra år gamla, medan andelen nya bilar är försvinnande liten.

- Detta visar att bonus malus-systemets sex månaders exportstopp mest är ett slag i luften, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson, VD på Ynnor AB, som den 22 maj arrangerar Stora Elbilsdagen.
- Norrmännens sug efter bättre begagnade laddbilar är närmast oändligt, och med den billiga svenska kronan blir det en ännu bättre affär för både köpare och säljare, säger Ronny Svensson, som ser fördelar för sina kunder att få avsättning för sina begagnade leasingbilar på främst den norska marknaden
Det är nya siffror från Trafikanalys som visar att förra årets totala export av begagnade personbilar ökade med 64 procent till drygt 105 000 bilar. Mest ökade antalet exporterade elbilar, 216 procent, elhybrider med 116 procent, medan exporten av laddhybrider ökade med 90 procent.
När det gäller bensin- och dieselbilar, som står för en stor del av både ökningen och totalen, är det främst bilar som har några år på nacken som exporteras. Exempelvis är två av tre bensinbilar äldre än tio år.
Däremot är mer än 99 procent av de exporterade elbilarna och laddhybriderna mindre än fem år gamla. Exporten av laddbilar till bland annat Norge har också varit ett argument för att i det nya bonus malus-systemet finns en karenstid på sex månader för klimatbonusbilar, exempelvis elbilar och laddhybrider. Om bilen inom sex månader byter ägare, exempelvis vid försäljning utomlands, förlorar nybilsköparen bonusen på upp till 60 000 kr.
Trots sexmånaderskarensen visar Trafikanalys siffror att andelen exporterade elbilar som var högst ett år gamla ökade från tre till 19 procent, och andelen laddhybrider från sju till tio procent. Men av de nästan 5 000 laddbilar som exporterades förra året var endast tolv procent högst ett år gamla.
Precis som föregående år var de allra flesta laddbilar som exporterades 2018 mellan ett och fyra år gamla. Många är före detta förmånsbilar som leasats på tre år.
- Till skillnad från i Norge finns inte några incitament för svenska begagnatköpare att välja en laddbil, konstaterar Ronny Svensson, och tillsammans med den billiga svenska kronan är det därför tacksamt att sälja bättre begagnade tjänstebilar till norrmännen.

Läs mer och anmäl dig till Ynnors heldagsseminarium Stora Elbilsdagen i Upplands Väsby den 22 maj

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Du kanske också gillar...

Kommentera