Bilhandelns omvandling till agenter
Det är inte så spännande som kanske rubriken antyder. De senaste åren har många generalagenter ändrat lite i sin affärsmodell, vilket innebär att det inte längre är den lokala bilhandlaren som är den som säljer bilen till slut kunden utan det är generalagenten som är den faktiska säljaren.
Anledningen till detta skifte var säkert många och varierande mellan de olika märkena. Det som förts fram är att generalagenterna får en bättre koll på rabatt floran, då det tidigare var möjligt för större handlare att ge större rabatter än mindre handlare och att försäljningen till större bolag ändå måste ske via generalagenten för att bli rikstäckande. Denna förändring borde också underlätta för mindre handlare då de inte behöver köpa in bilarna för att sedan sälja dem till slutkund, vilket borde kunna lätta deras balansräkningar.
Vad säger då kunderna har de märkt någon förändring? I vår januari enkät frågade vi det och svaret är Ja men inte något avgörande. Det var nära 39 % som inte hade noterat någon förändring alls medan 46 % av de svarande hade fått ändra i sina i sina avtal. För 13 % av de tillfrågade som redan hade sina avtal med generalagenten blev det ingen förändring alls, övriga lät sitt finansbolag bestämma vilken bilhandlare som skulle leverera bilen.
Att slutkunden inte märkt någon större förändring kan nog bero på att samtidigt som dessa förändringar har skett har också bilmarknaden kraftigt tappat i försäljning vilket gör det svårt att strama upp rabatterna för billeverantörerna.