Beslut i Riksdagen om Reduktionsnivåer

Sedan 2017 har vi en lag i Sverige om reduktionsplikt dvs för att minska klimatpåverkan från fordonstrafiken skall man göra en inblandning i bensinen och dieseln med biodrivmedel. I bensinen har det då främst rört sig om etanol och för diesel HVO eller Fame. Nu i tisdags den 22 juni kom ett kompletterande riksdagsbeslut på hur hög inblandningen skall vara framöver.

I tabellen nedan ser man hur den är idag och hur den skall bli fram till 2030:

ÅRBENSIN (% inblandning)DIESEL (% inblandning)
20204,221
2021626
20227,830,5
202310,135
202412,540
202515,545
20261950
20272254
20282458
20292662
20302866

I riksdagsbeslutet finns också skrivningar om att dessa nivåer kan justeras uppåt för att nå miljömålen för år 2030.

För dieseldrivna bilar innebär detta inget större problem vi har redan i dag dieseldrivmedel med upp till 50% inblandning och många nyare dieselbilar är idag godkända av tillverkaren för att köra på 100 % biodrivmedel. För bensindrivna bilar (särskilt äldre) kan det bli problem för motorerna när etanolinblandningen ökar, dock har Bilsweden publicerat en lista på problembilar men den innehöll inga årsmodeller eller bilar som förekommer i företagsvagnparker i någon större utsträckning. Den enda frågan som uppkommer är hur länge vi kommer ha en fordonskatt som baseras på CO2 utsläpp när större och större andel av det vi häller i drivmedelstanken är biodrivmedel.