Bara malus för lätta lastbilar
Man måste ha möjlighet att välja ett klimatsmart alternativ, för att bonus malus ska fungera, annars blir det bara ett malus-system. Med det nuvarande systemet kommer lätta lastbilar, som både är tyngre och större, alltid att ha en ”malus”. Det skriver Transportföretagens Ulf Perbo i en debattartikel på Altinget.se.
Elektrifieringen av lätta lastbilar har inte kommit så långt som när det gäller personbilar och dagens laddmöjligheter är i dag inte anpassade för hantverkares trafikmönster. För de flesta hantverkare finns i dagsläget inget realistiskt alternativ till en straffbeskattad lätt lastbil.
Därför bör lätta lastbilar beskattas i ett separat bonus malus-system, enligt Ulf Perbo, där hänsyn tas till att olika fordon ska utföra olika slags transportarbete.
Han anser också att WLTP slår orättvist mot hantverkare och distributionsföretag med behov av lätt lastbil för att kunna utföra sitt jobb.
När WLTP införs fullt 1 januari 2020 höjs skatterna på lätta lastbilar med tusentals kronor, trots att utsläppen är oförändrade. Ulf Perbo tar som exempel VW Transporter som med bonus malus fick fordonsskatten höjd från ca 4 000 till 9 000 kr per år.
Med full WLTP kan skatten bli ca 14 000 kr per år, enligt Ulf Perbo, som anser att särskilda fordon med speciella användningsområden ska kunna undantas från systemet. Det kan till exempel gälla elnätsbolagens servicebilar som måste ut i otillgänglig terräng.
Ynnors heldagsseminarium Bilar i Jobbet den 25 september tar upp bland annat hur skatter som bonus malus och WLTP slår mot lätta lastbilar. Läs mer och anmäl dig här