Åtgärder med tanke på den eventuella risk att Skatteverket underkänner moms avdrag för finansiell leasing av personbilar.

I de senaste uppdateringarna av Rättsliga vägledningar från mars och augusti 2024 framgår det att Skatteverkets jurister inte ser någon möjlighet till momsavdrag vid finansiell leasing av personbilar. Detta beror på ändringar i EU-direktiv gällande leverans av varor.  För att kunna göra momsavdrag krävs en bedömning av varje leasingavtal. Det är inte tydligt om detta gäller för även existerande leasingkontrakt eller om det är sådana som tecknas from nu. Men för att inte stå svarslös när det blir en skatterevision så är vårt råd att göra kontrollen även på befintliga kontrakt.

Det som behöver kontrolleras är:

  • Restvärdet i avtalet, hur var  det satt i förhållande till förväntat marknadsvärde vid slutpunkten efter det underliggande miltalet och avtalets längd? Är det för lågt till vad man bedömer vara marknadspriset? Notera vilket marknadspris man trott på.
  • Finns det någon tvingande text om att Leasetagaren måste överta bilen eller tvingas anvisa en köpare? Detta är inget vanligt förekommande.
  • Finns det text om att bilens ägande automatiskt övergår till Leasetagaren?
  • Hur är texten skriven kring avslut av leasing kontraktet, kan Leasetagaren köpa bilen, får den säljas till fysiska personer (som omfattas av konsumentköp lagen)?
  • Förekommer det avgifter om bilen säljs till annan person än Leasetagren?
  • Kan det tänkas att det redan vid avtalets början är uppenbart att det ekonomiskt bästa valet är att Leasetagaren köper loss bilen vid avtalstidens slut?

Granskningen av avtalet är en procedur där man kan avgöra om det är rätt eller fel i avtalet utifrån kriterierna kring varans leverans.

Bedömningen kring om det är Ekonomisk det bästa valet att köpa loss bilen efter leasingavtalets slut är mycket svårare, här är vi inne på bedömningar som varken Skatteverket eller Rättsliga instanser inte har sagt något om. Tidigare kunde man luta sig mot föreskrifter från FAR om att restvärdet inte fick understiga ca 20% av bilens ursprungliga värde för att det inte skulle anses att det kunde utgöra ett avbetalningsköp. Nu kan man se i Skatteverkets skrivelser att de skulle kunna anse att även om det avtalade restvärdet i leasingkontraktet är lika stort som marknadsvärdet så skulle det tala för att det mest ekonomiska beslutet skulle vara att köpa in i bilen och därmed är inte momsen avdragsgill. Skulle man använda försiktighets principen här så skulle man välja ett restvärde på i sitt leasingkontrakt som ligger över vad man förväntar sig att marknadspriset skall vara vid kontraktets slut. Vilket enligt vårt sätt att se på det skulle ge en missvisande bokföring.