Åsa Romson: bonus malus är en viktig signal

- Eftersom bilar med förbränningsmotorer kan gå på helt förnybara bränslen är jag inte säker på om de kommer förbjudas på marknaden, säger Åsa Romson i en intervju i Ynnors nya tidning Dagens Tjänstebil.

Enligt Åsa Romson måste bilkörning på fossila bränslen upphöra så snart som möjligt. Ett sätt att tydliggöra det är att förbjuda försäljning av fossila bränslen år 2030. Till exempel genom att reduktionsplikten det året sätts till 100 procent förnybart drivmedel.
Det före detta MP-språkröret och ministern Åsa Romson jobbar idag på IVL Svenska miljöinstitutet. Där är hon expert på miljöjuridik och hållbar stadsutveckling.
Som miljöminister jobbade hon mycket med att stärka klimat- och miljöpolitiken. Bland annat skärpta klimatmål, Klimatklivet och införandet av en klimatlag. Andra frågor som hon initierade och som sedan blivit verklighet är bonus malus, reduktionsplikten och kommunernas möjlighet att införa miljözoner för personbilar.
- Med tanke på våra barns rätt till ren luft behövs miljözoner i bland annat Stockholm, säger Åsa Romson i Dagens Tjänstebil.
Hon säger sig också vara nöjd med bonus malus-systemet, eftersom det ger bilköpare en tydligare signal om bilens miljöbelastning.
- Jag tror sådana signaler behöver bli starkare framöver och det kan ske med utveckling i bonus malus men även med andra styrmedel, exempelvis ändringar av reseavdragen, säger Åsa Romson, som kommer till Stora Tjänstebilsdagen i Stockholm för att kommentera utgången av riksdagsvalet och dess effekter på tjänstebilsmarknaden.

Läs mer och anmäl dig till Tjänstebilsdagarna 2018 här

Skriv ut

FavoriteLoadingLägg till som favoritFacebooklinkedin

Kommentera