Är elbilar bra för Klimatet?
Av och till så går diskussionerna höga om hur bra elbilar är för klimatet. Ser man över världen så har debatten lite olika vinklar i USA är det ett stort motstånd mot elbilar (trots Tesla) i Sverige är det laddkön i Malung som tydligen är största drivkraften för motståndet. Dock är väl alla överens om att vi måste värna klimatet, men vilken väg skall vi gå.
Motståndare till elbilar hävdar med all rätt att det ger ett större klimatavtryck att tillverka elbilar, batterier och frakt från Kina gör att elbilen blir behäftad med miljöskuld redan innan den körts en meter hos den nye ägaren. Men att tillverka en fossilbil ger också ett klimatavtryck, dock inte lika stort.
För denna artikel har vi valt att jämföra en Polestar 4 tillverkad i Kina och skeppad hit per båt och en bensinbil tillverkad i Europa. Drivmedelsförbrukningen är för Polestaren 1,5 kWh per mil och bensinbilen förbrukar 0,65 liter per mil.
En Polestar 4 har ett Klimat av tryck enligt deras hemsida på 19 ton CO2 vid tillverkning sedan tillkommer frakt räknar man på 3 gram CO2 per tonkilometer ger frakten ytterligare 1,2 ton. Bensin bilen ger för en medelstor bil ett klimat avtryck på 10 ton, sedan kommer det säkert också klimatpåverkan för frakt inom Europa men den bortser vi ifrån.
Sedan skall man köra bilen och det ger också klimat påverkan, el är inte helt befriad från utsläpp av CO2 och det skiljer enormt mycket mellan olika länder hur denna el produceras och vilket CO2 utsläpp detta ger.
Produktions land | Mängd CO2 gram per kWh el |
Sverige | 18 |
Frankrike | 50 |
Storbrittanien | 124 |
Tyskland | 600 |
Polen | 700 |
Estland | 800 |
Observera att detta är genomsnitts siffror för de senaste åren. I Tyskland tex ökar vindkraften väldigt mycket och i Storbritannien så går man också mot bättre elproduktion där har CO2 utsläppet per kWh el minskat med 70% sedan 2014.
Det intressanta blir då att se om elbilen med sitt större klimat avtryck vid tillverkning och frakt men mindre utsläpp är bättre ur miljösynpunkt, en bensinbil tillverkad i Europa som påverkar klimatet mindre vid tillverkning men mer vid körning.
Hur många mil med en elbil måste man köra innan de två olika motoralternativen har släppt ut lika mycket
Landet där bilen körs | Antal mil Innan breakeven |
Sverige | 6 879 |
Frankrike | 7 108 |
Storbritanien | 7 703 |
Tyskland | 16 721 |
Polen | 22 173 |
Estland | 32 903 |
Av de redovisade beräkningarna framgår att kör man en elbil i Estland så är det knappt att den blir miljömässigt lönsamt innan det är dags för skrotning. I de Nordiska länderna är det en helt annan sak här är det fördel för elbilen redan efter 7 000 mil. Men man skall inte stirra sig blind på det totala utsläppet av CO2 det finns många andra miljövinster med att få bort fossilbilar som tex utsläpp av Nox gaser och partiklar som påverkar oss negativt samt att man får bort förbränning och utsläpp från människans vardagsmiljö tex städer där luftkvalitén ofta är dålig pga. biltrafiken.
Eftersom Ynnor även är experter på bilekonomi så måste vi även skicka med en liten kostnadsanalys för Sverige. Betänk nu att det rör sig om 2 olika sorters bilar och att jämförelsen haltar lite men bensin bilen är en Mellanklass SUV som jämförs med en Polestar 4.
Exemplet är TCO 10 000 mil på 4 år.
Bensinbil SUV | Polestar 4 | |
Inköpspris | 380 000 kr | 700 000 kr |
TCO 4år | 432 288 kr | 618 240 kr |
Drivmedel 10 000 mil | 117 000 kr | 25 700 kr |
Totalt | 549 288 kr | 643 940 kr |
Skulle allt annat vara lika så är kostnads break-even mellan bilarna vid 20 367 mil
Skillnaden är dock bara 1 971 kr per månad. Möjligen ett uppslag för en kostnads fördelning mellan den anställde och företaget för miljöns skull.