Nyheter

Provrapport: Toyota Prius Plug-in

Publicerat: 2012-09-14

Hur får man en Toyota Prius som snittar 4,6 l/100 km att att kännas törstig? Man provkör en Ladd-Prius som drar 1,1 l/100 km på pendlarresan och drar 2,0 l/100 km under en provvecka.

Två och en halv mil på el och en bränsleförbrukning på 2,1 l/100 km med nya Toyota Prius Plugin – stämmer det?

Nej och ja.

Inte någon gång under de laddningar jag gjorde under testveckan visade batteriet en räckvidd på mer än knappt 19 km. Där rök sex kilometer direkt.

Min pendlingssträcka en normaldag är omkring två mil. Batteriet skulle alltså i teorin kunna räcka. Men redan efter fem-sex kilometer på motorvägspåfarten, drar bensinmotorn igång och hjälper batteriet. Klokt, eftersom ren el på lands- och motorväg är slöseri med den lagrade energin. Bättre då att batteriet och elmotorn hjälper bensinmotorn. Toyotas hybridtekniker vet vad de gör.

Den potentiella körsträckan är en laboratorieprodukt.

Eftersom batteriet i Ladd-Prius är så mycket större än i min vanliga Prius blir förbrukningen ändå lägre även på långresan. Men inte så dramatiskt mycket. I stället för mina normala 4,5 l/100 km landar jag i stället omkring 3,5 l/100 km.

Men på den 20 km långa pendlingsresan till kontoret får jag med fulladdat batteri en snittförbrukning på 1,1 l/100 km. Det betyder en bränslekostnad på drygt 3,30 kronor.

Jag tänker att då laddar jag i p-huset under dagen och kör hem lika snålt, eftersom batteriet bara hade fem kilometer kvar.

Tjena. I Stockholm Parkerings p-hus i Hammarby Sjöstad finns tre laddplatser. Två är upptagna av en bilpool. Den tredje platsen kräver parkeringsavgift trots månadskort. En och en halv timme kostar 33 kronor. Tio gånger så dyrt som bensinen för ditresan. Fortum bjöd däremot snällt på elen.

Billigare att köra vanlig hybriddrift hem alltså. Det kostar en tia.

Laddkabeln är inte heller någon rolig historia. Klumpig, stor, tung, ful och smutsig. Det kommer att sväras över många nedsmutsade händer, byxor och kjolar.

Laddinfrastruktur är en av de viktigaste förutsättningarna för en framgångsrik elbilspark. Sladdlös laddning är framtiden, precis som trådlöst internet. Tekniken finns, men inte är inte klar för storskalig kommersiell användning.

Att stoppa i en sladd när man kommer hem är inget konstigt för svenskar som är vana vid motorvärmare. Det gör också att vi har en bra färdig infrastruktur på många platser.

Men hur gör vi i bostadsrättsföreningen? I garaget har jag ett vanligt 220V/10A-uttag. Det funkar utmärkt. Men hur blir det när garagegrannarna pluggar in sig också? Hur många uttag är det per fas? Kommer propparna att gå? Elektriker får tillkallas. Enligt Toyota är det oftast inga problem.

Är det lönt att byta då?

Nej.

Min begagnade Gammel-Prius kostade 160 000 kronor mindre än en ny Ladd-Prius med supermiljöbilspremie. Det kör jag inte in i första taget.

En tjänstebilsförare som plockar ut 9,50 kronor per tjänstemil kommer att göra en god affär. Dessutom är förmånsvärdet rejält rabatterat under 2013. För företag som har bilar med rätt körmönster kommer vissa kalkyler att bli riktigt intressanta, särskilt om miljöansvarige får ha ett finger med i spelet.

Den kommer däremot aldrig att bli billigare än en vanlig liten Yarishybrid, som gör jobbet lika bra. För Ladd-Prius kan inte längre göra anspråk på att vara en riktig familjebil. Den har blivit av med bagaget eftersom batteriet kräver plats. Den vanliga praktiska nedsänkta lastlådan är borta. Kvar finns bara ett smalt fack för laddkabeln. Här krävs takbox för att få plats på semestern. Men det kanske är en kompromiss värd att göra?

Vill jag byta?

Ja.

Ansiktslyftningen gör för det första bilen mer gedigen. Att för det andra nu fortsätta att köra med en förbrukning på 4,5 l/100 km känns plötsligt väldigt törstigt.

Så snabbt byter ny teknik våra perspektiv på tillvaron.

Mikael Lindström, chefredaktör Tjänstebilsfakta

« Tillbaka


Senaste nyheter

  • Alla älskar miljöbilen

    Socialdemokraterna föreslår att en miljöbilsbonus införs som sägs driva på teknikutvecklingen, minska utsläppen i trafiken och ge fler miljöbilar. Samtidigt flaggar energiminister Anna-Karin Hatt (C) för att höja supermiljöbilspremien.

    Kategori: Miljö | Publicerat: 2014-07-17
  • Ny miljöbilslista från Skatteverket

    Skatteverket har nu fastställt hur nedsättning av förmånsvärdet ska göras för de miljöbilar som tillkommit under våren 2014. Det görs genom att Skatteverket anger vilka bilmodeller som bör anses som närmast jämförbara bil vid beräkning av förmånsvärde.

    Kategori: Miljö | Publicerat: 2014-07-17
  • Basbeloppet höjs med 100 kr nästa år

    Prisbasbeloppet, som bland annat ingår i formeln för att beräkna värdet av bilförmån, höjs nästa år med 100 kr till 44 500 kr.

    Kategori: Ekonomi | Publicerat: 2014-07-14
  • Köps det några supermiljöbilar utan subventioner?

    Hittills i år har 1 458 supermiljöbilspremier betalats ut och kvar finns pengar till ungefär lika många. Sedan är pengarna slut. Men leverantörerna fortsätter presentera nya modeller. Nu oroas bilbranschen att marknadens efterfrågan inte finns kvar när subventionerna försvinner.

    Kategori: Bilmarknaden | Publicerat: 2014-07-04
  • Höjdpunkter inför Almedalen

    I Visby samlas i nästa vecka tusentals politiker, lobbyister och journalister, anställda på myndigheter och intresseorganisationer, samt en och annan ”intresserad allmänhet” för den årliga Almedalsveckan.

    Kategori: Bilmarknaden | Publicerat: 2014-06-27
  • Ny nybilsprislista från Skatteverket

    Skatteverket har publicerat en uppdaterad version av nybilsprislistan, för bilar med tillverkningsår 2014 vid värdering av bilförmån.

    Kategori: Ekonomi | Publicerat: 2014-06-17
  • Elbilen viktig för Sveriges framtida energibehov

    Om hela den svenska fordonsparken blev elektrisk skulle energieffektiviseringen bli 40 TWh per år. Det skriver Svenskt Näringsliv i rapporten ”Sveriges framtida energibehov”.

    Kategori: Miljö | Publicerat: 2014-06-13
  • Laddstation är bättre än laddplats

    Undvik ord som laddplats och laddstolpe. Det menar företaget Power Circle, som har definierat vad man menar med de olika ord som används när vi pratar om laddbara fordon, laddning och laddinfrastruktur.

    Kategori: Miljö | Publicerat: 2014-06-12
  • Beslut om bilförmån överklagades av båda parter

    Skatteverket påförde först en person bilförmån som sedan Förvaltningsrätten ändrade till personens fördel. Sedan ändrade Kammarrätten Förvaltningsrättens beslut och bestämde att bilförmån ska påföras såsom Skatteverket beslutat från början.

    Kategori: Rättsfall | Publicerat: 2014-06-11
  • Höjda beloppsgränser vid direktupphandling

    Maxbeloppet för direktupphandling höjs, efter beslut i riksdagen.

    Kategori: Övrigt | Publicerat: 2014-06-03

Du måste vara inloggad för att få tillgång till denna funktion.

Ynnors Tjänstebilsguide nu online

Under många år har en webbaserad Tjänstebilsguide efterfrågats och nu finns den klar. Tjanstebilsguiden.se är Ynnors nya sajt med inriktning på tjänstebilsföraren och småföretagaren.
Med samma logiska uppbyggnad som den tryckta varianten av Tjänstebilsguiden vänder sig sidan i första hand till tjänstebilsförare och företag med mindre vagnparker med artiklar, rättsfall, kalkyler och företagsinformation.
I samband med att vi nu går live med vår Tjänstebilsguide på nätet kommer vi nu att flytta de fria delarna av Tjänstebilsfakta dit och bli en renodlad betaltjänst, samtidigt som vi drar igång ett projekt med att ta Tjänstebilsfakta till nästa nivå för att ytterligare förstärka vår position som Sveriges bästa verktyg för er som jobbar med Tjänstebilar.

Ni som abonnerar på Tjänstebilsfakta kommer kunna fortsätta använda Tjänstebilsfakta på samma sätt som idag
Saknar du inloggningsuppgifter till Tjänstebilsfakta eller är du ännu inte prenumerant, kontakta oss genom att klicka här

http://www.tjanstebilsguiden.se/

mvh
Ynnors webbredaktion

  • Logga in

    Logga in

    Logga in på Tjänstebilsfakta med lösenord eller via SMS-kod.
    Logga in

  • Kom igång

    Kom igång

    Hur gör jag för att komma igång med att använda Tjänstebilsfakta.se?
    Till kom igång »

  • Kontakt

    Kontakt

    Telefon: +46 (0)40 35 48 78
    E-post: Kontakt
    Mer »

  • Beställ

    Beställ Tjänstebilsfakta

    Beställ Tjänstebilsfakta redan nu.
    Till beställ »


 Ekonomi

Bränslepriser

  • Bensin 95:
    14,48 kr
  • Diesel:
    14,32 kr
  • E85:
    9,34 kr
  • CNG:
    17,09 kr

Basbelopp

  • Basbelopp 2014: 44 400 kr
  • Basbelopp 2013: 44 500 kr

Statslåneränta

  • SLR 2014:
    2,09 %
  • SLR 2013:
    1,49 %

Stibor 90

  • Stibor:
    0,53 %